top of page

Een voedingsneutrale aanpak voor kinderen

  • dietisttinedegreef
  • 6 mrt
  • 3 minuten om te lezen

De woorden "gezond" en "ongezond" niet gebruiken om voeding te omschrijven, vind ik het gezondste wat je kan doen voor je kind.


Waarom doen we dat eigenlijk, voeding omschrijven als gezond en ongezond?


Stel jezelf eens de vraag, wat is het grotere plaatje als het op voeding aankomt? Wat wil je je kind meegeven? Wat had jij graag als kind meegekregen over voeding?


Ik ben, net zoals de meeste mensen die dit hier nu lezen, opgegroeid met het idee dat bepaalde voeding gezond is en andere voeding ongezond. Dat is ons zo geleerd. Op school. In de media.


Dat het eten van gezonde dingen goed is, dat dat flink van je is.

En dat ongezonde dingen eten slecht is, dat je niet goed bezig bent en niet flink van je is.


Voeding heeft op deze manier heel veel waarde. En die waarde heeft soms nog bitter weinig met voeding te maken, maar veel meer met jezelf.


Je slecht voelen, schuldig of zelfs gefaald als je ā€œongezond eetā€, is op geen enkele manier goed voor je. Niet op fysiek vlak en al helemaal niet op mentaal vlak.


Je slecht voelen omdat je iets ā€œongezondsā€ gegeten hebt, heeft al heel veel mensen in negatieve vicieuze cirkels doen belanden. Hallo dieet cultuur. Tis alles of niks. Op maandag begin ik echt. Sounds familiar? Ik hoop van niet, maar zeer waarschijnlijk wel…


Tijdens mijn stage voeding- en dieetkunde heb ik meerdere diĆ«tisten gezien die met een rode en een groene pen de voedingsdagboekjes van hun klanten ā€˜verbeterden’. Waarop bij het gebruik van de rode pen, bijna altijd de ā€œik weet het, ik ben niet goed bezig.ā€ volgde. Alsof een goed voedingspatroon zo simpel te beoordelen is, met enkel een rode en groene pen. Echt šŸ˜µā€šŸ’«


Sinds enkele jaren ben ik op een andere manier naar voeding beginnen kijken. Dit is begonnen, toen wij plantaardig zijn beginnen eten, maar is nog heel erg versterkt toen wij kinderen kregen.


Het grotere plaatje werd me meer en meer duidelijk.


Voeding is complex, het is niet zwart-wit, het is niet gezond-ongezond. ƉƩn voedingsmiddel maakt je niet gezond of ongezond. Een voedingspatroon vol bepaalde voedingsmiddelen kan misschien wel als gezond of ongezond beschouwd worden. Het totaal telt.


We weten dat een voedingspatroon met veel vezels, veel vitaminen en mineralen, plantaardige eiwitten en onverzadigde vetten gezondheidsvoordelen opleveren. Wat bedoel ik daarmee? Dat voeding rijk aan deze elementen de kans op het ontwikkelen van verschillende ziektes en aandoeningen kan verkleinen.


Net zoals we weten dat voeding met weinig vezels, weinig vitaminen en mineralen en rijk aan verzadigde vetten, het risico net gaat verhogen.


Het totale plaatje telt. Niet ƩƩn voedingsmiddel, of ƩƩn maaltijd.


Een voedingspatroon met veel voedzame dingen en ook wat minder voedzame dingen, kan vaak veel ā€œgezonderā€ zijn, dan een heel strikt voedingspatroon met enkel en alleen maar voedzame dingen.


Onze kinderen zijn nog klein, maar dat is ook wat wij hen willen meegeven. En dat doen we nu al, door alle soorten voeding aan te bieden zonder ze als gezond of ongezond te bestempelen. (Wij houden het wel enkel op plantaardige voeding, maar dat heeft niet enkel met onze gezondheid te maken. In ƩƩn van mijn laatste reels heb ik het daar heel uitgebreid over.)


We helpen hen op andere manieren om de waarde van voeding in te zien. Zo zorgen pasta en kikkererwten voor lekkere gevulde buikjes en kracht in hun beentjes, zo leveren groenten goede stofjes voor hun hoofd en hele lichaampjes, zo zijn koekjes lekker en geven ze ook energie om de hele dag goed te kunnen spelen op school. Zijn maar enkele voorbeelden, maar er zijn 100’den om voeding te omschrijven, zonder ze als goed of slecht, gezond of ongezond te bestempelen. (Witte bonen lijken voor de kleinste hier vaak de lekkerste dingen te zijn op haar bord, aangezien die meestal eerst in haar mond steekt nog voor ze van haar ijsje heeft gelikt.)


Nu eerlijk, ik geef toe dat het hier soms ook nog zoeken is naar de juiste woorden. De stempel van goed of slecht zit er bij mij ook nog steeds in. Maar het is een leuke zoektocht en eentje die helpt om onze dochters op een helemaal andere manier met voeding te leren omgaan dan dat onze generatie en de vorigen dat deden, dus die extra moeite die het ons soms kost, is het dubbel en dik waard. Want ik ben overtuigd dat dat veel ā€œgezonderā€ en goed voor ze zal zijn op lange termijn.

Ik ben benieuwd hoe we hier mee om zullen gaan als ze op school wel voeding als gezond en ongezond zouden moeten labelen binnen enkele jaren.


Ouders met oudere kinderen, hoe hebben jullie dit al ervaren en hoe ga je hier mee om?


Ik ben heel benieuwd naar jullie visie en ervaring hierover.


ā¤ļø Tine

Comments


bottom of page